Spelenderwijs Engels leren

Als volwassenen staan we er keer op keer van versteld hoe makkelijk kinderen een vreemde taal oppakken. Dat komt omdat kinderen tussen 0 en 6 jaar het meest ontvankelijk zijn voor taal. Het lijkt ons dan ook niet meer dan logisch om de kinderen al op jonge leeftijd een vreemde taal aan te bieden.

 

 

Engels

Kinderen worden met honderd talen geboren en het gebruik ervan willen wij stimuleren. Daarom bieden wij vanaf groep 1 Engels aan. Waarom Engels? Het antwoord is simpel. Engels is een wereldtaal waarmee je je over de hele wereld verstaanbaar kunt maken. Zowel in het dagelijks leven als beroepsmatig worden we steeds vaker geconfronteerd met Engels.

 

Spelenderwijs

Jong geleerd is oud gedaan. Daarom bieden wij al vanaf de kleutergroepen Engels aan. We maken daarbij gebruik van de EarlyBird-methode: deze is heel speels en de kinderen nemen het Engels zonder dat ze het doorhebben in zich op. Afwisseling is een woord dat zeer van toepassing is op de lessen zelf. Er wordt in het Engels voorgelezen, gezongen en gekletst.

En wat heel belangrijk is.....de kinderen vinden het heel leuk!

 

De Engelstalige activiteiten breiden we in de middenbouw uit en vanaf groep 7 en 8 komt er ook lees- en schrijfvaardigheid bij.

 

In de groepen 1,2 en 3
maken we gebruik van de boeken van Cookie and friends. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een handpop die Cookie (the cat) heet. Zijn vriendjes heten Densel the duck en Lulu the kangaroo. Met zijn drietjes maken ze van alles mee.
De kinderen leren gedag te zeggen, te tellen en leren de kleuren. Vervolgens komen de thema's speelgoed, eten, weer, kleding en lichaam aan bod.

 

In de groepen 4 tot en met 8
maken we gebruik van de methode Backpack (Gold). Deze methode maakt gebruik van digibord software om de leerstof interactief over te brengen. Backpack heeft een hele rijke woordenschat en alle taalvaardigheden komen uitgebreid aan bod. Backpack is een authentiek Engelse methode die door "native speakers" is opgesteld en kent een rijk aanbod van liedjes en versjes die de leerlingen op een motiverende en enthousiaste manier Engels leert beheersen. De meervoudige intelligentietheorie zit verwerkt in de diversiteit van de opdrachten. Het aanbod van de woorden is afhankelijk van de mentale leeftijd van de leerlingen. Woorden uit de naaste omgeving worden eerst aangeboden en vervolgens in samenhang uitgebreid.
Alle taalvaardigheden worden behandeld waardoor je leerlingen met een beter niveau van het Engels de basisschool zullen verlaten.

 

 

Een voorbeeld van een activiteit in groep 6:

In groep 6 leren de kinderen o.a. het spelletje "mister crocodile, can we cross?". De 'crocodile' staat in het midden te wachten. De rest van de kinderen staat aan een kant en moet naar de andere kant lopen. Alle kinderen roepen "Mister crocodile, can we cross?". Maar mister crodile zegt: "Only if you have ....blue, red, yellow, pink' etc .." De kinderen die kleren aan hebben met de genoemde kleur erin mogen oversteken.  Zij kunnen rustig naar de overkant, mister crocodile zal hun niets doen. Maar de  kinderen die die kleur niet aan hebben mogen niet oversteken. Zij rennen naar de overkant met het risico dat mister crocodile ze tikt. Als ze getikt zijn blijven ze bij mister crocodile in het water. Samen overleggen ze dan welke kleur nu mag oversteken.